Voor wie?
Voor wie is de financiële hulp bedoeld?
De eenmalige financiële bijdrage of de renteloze lening is bedoeld voor inwoners van Nieuwegein, Vijfheerenlanden, Houten, IJsselstein en Lopik die in acute financiële nood zijn geraakt en die geen beroep (meer) kunnen doen op een (aanvullende) uitkering of enige andere regeling vanuit het Rijk of de gemeente.
Wie kan aanvragen?
Alleen professionele hulpverleners, coordinatoren van een vrijwilligersorganisatie en bewindvoerders kunnen een aanvraag indienen.
Hoeveel kunt u aanvragen?
We geven hulp in de vorm van een éénmalige gift. De hoogte van onze gift hangt af van uw hulpvraag.
Sinds 1 november 2020 bieden we ook hulp in de vorm van een sociale lening tot € 1.750,- voor een alleenstaande en tot € 2.500,- voor een (echt)paar of gezin. Het gaat om een renteloze lening.
In sommige gevallen kan worden geholpen met een combinatie van gift en sociale lening.
De professional kan een aanvraag doen voor verschillende zaken.
Een éénmalige bijdrage voor bijvoorbeeld:
- Woninginrichting
- Huishoudelijke apparatuur
- Levensonderhoud (boodschapbonnen)
- Kosten voor studie of een laptop
- Overige eenmalige kosten als een bril, vervoer, fiets, etcetera.
Een sociale lening voor bijvoorbeeld:
- Het samenvoegen van een aantal kleine vorderingen en daarmee meerdere incassotrajecten voorkomen
Voorbeelden van aanvragen
Op deze pagina worden enkele voorbeelden van aanvragen bij SUN Lekstroom beschreven.
Eénmalige gift en lening
De gift of een renteloze lening is in principe éénmalig. Dat betekent dat we geen structurele of regelmatig terugkerende kosten vergoeden. Neem bij twijfel telefonisch contact met ons op voor overleg.
Beoordeling van aanvragen
Bij aanvragen die ingediend worden bij SUN Lekstroom wordt gekeken of er gebruik gemaakt is van voorliggende voorzieningen en andere opties. Het is dus belangrijk om op de hoogte te zijn van verschillende regelingen. Bekijk de informatie op de website van de gemeente van de inwoners waarvoor u aanvraagt bij minimaregeleningen.
Hulp of advies nodig bij de aanvraag?
U kunt voorafgaand aan de aanvraag telefonisch contact met opnemen met coördinator Karin Beenen over de haalbaarheid van de aanvraag. Dat kan beide partijen veel tijd schelen. U kunt ons bellen op 06- 83073131 voor overleg. Op woensdag en vrijdagmiddag zijn wij minder goed bereikbaar. Als u een bericht inspreekt dan bellen wij binnen 1 werkdag terug. U kunt ook een e-mailbericht sturen naar info@sunlekstroom.nl